Wydruk z tachografu wraz z opisem naruszenia to jedyna forma obrony dla kierowcy, który nie zastosował się do przepisów dotyczących czasu pracy. Umiejętność prawidłowego sporządzania opisów na wydrukach oraz znajomość artykułu 12 Rozporządzenia WE 561/2006 chroni nie tylko kierowcę, ale też przewoźnika drogowego, od mandatów i kar nakładanych przez organy kontrolne! Kierowco zobacz koniecznie jak prawidłowo opisać przekroczenie czasu pracy? Przewoźniku – natychmiast przeszkol swoich kierowców!
Spis treści:
1. Bezpieczeństwo kierowcy i mienia jest ważniejsze niż przepisy.
3. W jakich sytuacjach można skorzystać z artykułu 12 Rozporządzenia 561/2006 WE?
4. Kiedy wydruk z tachografu z opisem naruszenia nie zadziała?
5. Przykłady prawidłowo skonstruowanych opisów wydruków i przykłady sytuacji na drodze.
Co znajduje się w Artykule 12/561/2006/WE ???
„Pod warunkiem, że nie zagraża to bezpieczeństwu drogowemu oraz umożliwia osiągnięcie przez pojazd odpowiedniego miejsca postoju, kierowca może odstąpić od przepisów art. 6–9 w zakresie niezbędnym dla zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu lub ładunku. Kierowca wskazuje powody takiego odstępstwa odręcznie na wykresówce urządzenia rejestrującego lub na wydruku z urządzenia rejestrującego, albo na planie pracy najpóźniej po przybyciu do miejsca pozwalającego na postój”.
Artykuł 12 Rozporządzenia WE 561/2006 został wprowadzony, aby umożliwić kierowcom prawidłową reakcję w nagłych i niespodziewanych sytuacjach na drodze. Otóż to bezpieczeństwo kierowcy (innych osób) i mienia (samochód, ładunek) jest najważniejsze! Ważniejsze niż przepisy! Kierowca i samochód ma zatrzymać się w bezpiecznym miejscu! Kierowco, pamiętaj o tym podczas rozmowy z Inspektorem.
Uwaga! Artykuł 12 dotyczy całej UE! Pomaga uniknąć nie tylko kar od polskich inspektorów, ale mandatów organów kontroli w całej Europie.
Wydruk z tachografu ma moc dowodową!
Część kierowców nauczona przykrymi doświadczeniami bagatelizuje wydruki z tachografu i ich opisywanie. Niekiedy zrobią oni wydruk, ale zawieruszy się on gdzieś w kabinie samochodu i przepadnie na wieki. Podczas gdy wydruk z tachografu jest dokumentem mającym moc dowodową. Podobnie jak dowody w sądzie. Art. 75. § 1 Kodeksu Postępowania Administracyjnego mówi: „jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. W szczególności dowodem mogą być dokumenty, zeznania świadków, opinie biegłych oraz oględziny”.
Aby wydruk z tachografu wraz z opisem naruszenia mógł być potraktowany jako dowód, kierowca musi spełnić określone wymagania – wydruk musi zostać zrobiony na najbliższym możliwym postoju, w dniu naruszenia!!!! Nie następnego dnia, jak sobie przypomni. Wydruk robimy nawet przy przekroczeniu o 1 minutę.
Do wydruku można dołączyć dodatkowo inny dowód, potwierdzający prawidłowość decyzji kierowcy. Może to być:
- zdjęcie zrobionych telefonem komórkowym, np. korka, wypadku;
- odręcznie sporządzony dokument z wyjaśnieniami kierowcy;
- SMS lub e-mail;
- bilet promowy;
- faktura z serwisu samochodowego, np. w przypadku awarii, złapania gumy;
- notatka policyjna, np. prośba o przestawienie samochodu podczas trwania odpoczynku dziennego.
Kiedy kierowca może opisać przekroczenie czasu pracy?
Artykuł 12/561/2006/WE nie działa jak magiczna różdżka na każdy możliwy błąd kierowcy. Rozporządzenie jasno wskazuje sytuacje, w których kierowca może się posłużyć artykułem 12. Są to:
- Przekroczenie dziennego czasu jazdy (9 godzin / 10 godzin).
- Przekroczenie tygodniowego lub dwutygodniowego czasu jazdy (56 godzin / 90 godzin).
- Jazda ciągła dłuższa niż 4.5 godziny.
- Za późno odebrany odpoczynek dzienny lub tygodniowy.
- Za krótki odpoczynek dzienny lub tygodniowy.
Pamiętaj również, że Inspektor ma prawo ocenić słuszności zastosowania artykułu 12/561/2006/WE przez kierowcę kierując się zawodową rozwagą (tzw. własna interpretacja) oraz sprawdzając historię zapisów na karcie kierowcy. Inaczej sprawa będzie wyglądać w sytuacji, kiedy kierowca ma pojedyncze naruszenia czasu pracy w ciągu ostatnich 28 dni, a inaczej kiedy jest nałogowym „przestępcą”. Jeśli przekroczenia pojawiają się często, może to sugerować inspektorowi, że kierowca planuje przekroczenia, nie zna się na przepisach dotyczących czasów jazdy i odpoczynków, albo trasy są niewłaściwie zaplanowane przez spedytorów i planistów w firmie transportowej.
Jakie są zatem kryteria oceny przekroczeń czasu pracy:
- Odstępstwa nie mogą występować regularnie.
- Odstępstwa nie mogą zagrażać bezpieczeństwu drogowemu. Kierowca nie może np. skrócić odpoczynku dobowego do 7 godzin. Nawet jeśli odpoczynek nie zmieścił się w dobie, powinien on trwać prawidłową ilość czasu.
- Przyczyna odstępstwa od przepisów nie może być kierowcy wcześniej znana i nie dało się jej przewidzieć. W opisach można powoływać się na sytuacje nagłe, typu wypadek, nawałnica, zablokowana droga. Sytuacją nieprzewidzianą nie będzie natomiast opad śniegu w zimie, zamknięta droga, o której informowały wcześniej znaki drogowe.
- Pojawiła się sytuacja nadzwyczajnych trudności, niezależnych od woli kierowcy – brak miejsca parkingowego, polecenie służb porządkowych itd.
Kiedy kierowca nie może skorzystać z art. 12/561/2006/WE?
Są sytuacje, w których sporządzenie wydruku z opisem naruszenia jest nieskuteczne. Są to:
- Źle zalogowana karta w tachografie.
- Błąd w operowaniu selektorem tachografu.
- Brak wpisu kraju rozpoczęcia lub zakończenia.
Bardzo często kierowcy powołują się w swoich wydrukach na nieprawidłowe przyczyny powstania naruszenia czasu pracy. Terminowy załadunek / rozładunek; awizacja; transport ładunku celem utrzymania ciągłości produkcji; terminy otwarcia obiektów muzealnych lub rekreacyjnych (w przewozie osób) to NIE są sytuacje nagłe i NIEZALEŻNE od woli kierowcy. Nie zwalniają go one ze stosowania się do Rozporządzenia 561/2006 WE. Pamiętaj również, że opis naruszenia na wydruku bez podpisu kierowcy jest nieważny.
Szkolenie z opisywania przekroczeń czasu pracy kierowców
Niestety ludzka pamięć jest zawodna. Mimo iż każdy kierowca zna przepisy dotyczące opisywania przekroczeń czasu pracy, wypadałoby raz do roku zrobić mu krótkie przypomnienie. Temu służy nasze darmowe szkolenie – Mistrz Opisywania Naruszeń.
W ramach tego darmowego szkolenia kierowcy otrzymają ściągawkę na drogę ze streszczeniem wszystkich informacji zawartych w tym artykule. Dodatkowo zyskają wzór prawidłowo zrobionego opisu na wydruku oraz przykładowe powody przekroczeń czasu pracy wraz z wzorami opisów.